Scenariusz lekcji otwartej z wykorzystaniem komputera dla nauczycieli kształcenia zintegrowanego w klasie III
Prowadząca Aurelia Taratuta
TEMAT : Wyprawa na Grenlandię
CELE OGÓLNE:
- utrwalenie wiadomości uczniów dotyczących położenia, warunków klimatycznych, świata flory i fauny Grenlandii oraz życia Eskimosów
- doskonalenie umiejętności posługiwania się edytorem tekstu oraz programem graficznym
- prawidłowe korzystanie z różnych źródeł informacji,
- powtórzenie tabliczki mnożenia
Uczeń:
- wypowiada się na temat lektury Cz. Centkiewicza „Anaruk, chłopiec z Grenlandii”,
- wyszukuje potrzebne informacje w Internecie,
- rozumie czytany samodzielnie tekst,
- potrafi wskazać Grenlandię na globusie i mapie,
- zna nazwy zwierząt i roślin występujących na Grenlandii,
- zna tabliczkę mnożenia,
- skupia się na własnej pracy,
- ocenia własną pracę i kolegów.
- uczeń posługuje się komputerem:
- potrafi posługiwać się edytorem tekstu oraz programem graficznym,
- rozwiązuje zadania za pomocą komputera,
- zna możliwości komputera i potrafi je wykorzystać dla własnych potrzeb,
METODY PRACY: aktywna praca z tekstem,
metoda ćwiczeniowa,
metoda zabawowa,
praktyczne działanie,
pogadanka z pokazem,
metody aktywizujące: „burza mózgów”, pytania i odpowiedzi, ewaluacja zajęć.
programowane - z użyciem komputera
ćwiczeniowo - zadaniowe
FORMY PRACY: indywidualna jednolita,
indywidualna zróżnicowana,
zbiorowa jednolita.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
napis oraz konturowa mapa Grenlandii do burzy mózgów, duży globus, , mapa świata (karta techniczna) do pracy indywidualnej, list od Anaruka, medale „Dzielnego podróżnika”, karty do pracy indywidualnej, puzzle matematyczne do pracy indywidualnej zróżnicowanej, kolorowe ilustracje zwierząt, napisy z nazwami zwierząt, ćwiczenia dla każdego ucznia przygotowane na dyskietce : teksty do czytania ze zrozumieniem – opisy zwierząt, zaszyfrowane pytania, test wiedzy o Grenlandii,
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Czynności organizacyjno – porządkowe – powitanie gości, przygotowanie się uczniów do zajęć.
2. Rozwiązanie krzyżówki
- Panda to ...........................antywirusowy.
- Urządzenie do drukowania.
- „Żółta teczka” zawierająca dokumenty.
- Ma ekran.
- Na niej klawisze.
- Do spodni lub zadań.
- Klawisz do potwierdzania.
- Zbiór informacji – zapisujesz w nim efekty swojej pracy.
- Program graficzny.
- Mały obrazek na pulpicie, oznaczający dokumenty i programy.
( hasło : Grenlandia)
3. Zabawa „Burza mózgów” (praca zbiorowa).
- Skoro wyprawiamy się dziś na Grenlandię muszę się zorientować z czym się wam kojarzy ta nazwa. Proponuję zatem znaną wam zabawę „Burza mózgów”.
a) Przypomnienie zasad zabawy
(każdy ma prawo podać swój pomysł, nie krytykujemy pomysłów kolegów)
.
b) ,,Burza mózgów” - z czym kojarzy się wam słowo Grenlandia
.
Uczniowie wpisują na karteczkach i przyczepiają do tablicy swoje skojarzenia.
4. Odczytanie listu od Anaruka
Drodzy przyjaciele!
Zapraszam Was na zimową wyprawę na Grenlandię. Na dzisiejszych zajęciach poszerzycie swoją wiedzę na temat kraju, z którego pochodzę. Zdobywajcie sprawność „Dzielnego podróżnika” Powodzenia.
Anaruk
5. Wypowiedzi uczniów na temat głównej postaci lektury.
- Kto to jest Anaruk?
- Jakim był chłopcem?
- Dlaczego Anaruk napisał list?
- Do czego nas zachęca?
Wyjaśnienie nauczyciela w jaki sposób można zdobyć medal „Dzielnego podróżnika”
6. Wyszukiwanie informacji o Grenlandii w dostępnych źródłach.
Wpisz do wyszukiwarki Google hasło Grenlandia.. Wejdź na stronę Encyklopedii Wikipedii.
Odszukaj odpowiedzi na postawione pytania
- Jakie zwierzę przedstawione jest na godle Grenlandii?
- Jakie miasto jest stolicą Grenlandii?
- Jak wygląda flaga Grenlandii?
- Jaka jest roślinność Grenlandii?
- Jakie zwierzęta zamieszkują na tej wyspie?
Uzupełnij zdania:
Godłem skutej lodem Grenlandii jest .............................................................umieszczony na niebieskim tle.
Stolicą jest miasto:................................................................................
Flaga jest koloru ...................................................................................
Rosną tutaj:............................................................................................
Wyspę tą zamieszkują:...........................................................................
7. Próby samodzielnego odnalezienia Grenlandii na globusach Wskazanie Grenlandii na mapie świata (karta techniczna), porównanie jej z Polską (wielkość, kształt, położenie).
- Teraz spróbujemy odnaleźć Grenlandię na modelu kuli ziemskiej, czyli na globusie
8. Zabawa ruchowa „Jesteśmy na Grenlandii”.
Dzieci ilustrują ruchem opowiadanie nauczycielki.
Wyobraźcie sobie, że dotarliśmy z wyprawą na Grenlandię. Rozglądacie się po okolicy. Jest strasznie zimno. Podskakujecie, rozgrzewacie sobie dłonie, ramiona, całe ręce. Idziemy na polowanie, gruba warstwa śniegu i silny wiatr utrudnia nam poruszanie się. Uwaga niebezpieczeństwo! Uciekajcie przed niedźwiedziem. A teraz polujemy na fokę. Skradamy się bezszelestnie i rzucamy harpunem. Udało się, upolowaną fokę wyciągamy na brzeg.
- Teraz wracamy do zajęć.
Śpiewanie piosenki pt. „Lody na biegunie”
9. Polecenie do następnego ćwiczenia zostało zaszyfrowane. Proszę spróbować złamać szyfr i odczytać polecenie
Odgadnij jakie to zwierzę?
10. Praca zróżnicowana - rozpoznawanie zwierzęcia na podstawie jego opisu.
§ Ciche czytanie fragmentu tekstu opisującego zwierzę.
§ Zapisanie odpowiedniej nazwy zwierzęcia: wieloryb, ren, foka.
§ Głośne odczytanie fragmentów przez poszczególnych uczniów.
§ Określenie formy wypowiedzi - opis.
ĆWICZENIE
Przeczytaj uważnie fragment tekstu z książki pt. „Anaruk, chłopiec z Grenlandii”, rozpoznaj zwierzę i napisz jego nazwę.
1. Olbrzymie, szare cielsko przypominało kształtem potwornych rozmiarów rybę. Tylna płetwa była wielka, mięsista i, w przeciwieństwie do rybiej, nie pionowa, ale pozioma. Cielsko było długie, tak jak postawione, jeden za drugim, cztery duże autobusy PKS.
W olbrzymiej paszczy nie było zębów, tylko z górnej szczęki zwisały jak zasłony całe szeregi cienkich, postrzępionych płytek fiszbinowych. Ogromna głowa zajmowała przynajmniej jedną trzecią długości ciała. Sam język, duży, mięsisty, w którym człowiek mógł zapaść się po kolana, musiał ważyć chyba ze trzy tony.
Serce zwierzęcia waży tyle co ośmiu dorosłych mężczyzn. A sama słonina ma prawie trzydzieści centymetrów grubości.
nazwa zwierzęcia: ______________
2 . Są one bardzo podobne do naszych jeleni, znacznie jednak większe, o grubszych nogach i dużej głowie. Rogi mają mocniejsze, lecz mniej rozgałęzione. Sierść jasnokawową lub czasami brązową.
Na zimę ich sierść staje się prawie biała i niezwykle puszysta. Samce zmieniają co roku rogi. Na początku zimy tracą stare, a już w marcu zaczynają wyrastać im na głowach nowe.
Żywią się trawą, porostami i pędami karłowatej wierzby. W zimie umieją wygrzebać pokarm mocnymi kopytami nawet spod metrowej warstwy śniegu. Z braku pożywienia mogą długo głodować, jeśli mają dostateczny zapas tłuszczu.
nazwa zwierzęcia: ___________________________
3. Z zainteresowaniem oglądałem te zwierzęta, które dostarczają Eskimosom mięsa, tłuszczu i skór. Mała, okrągła głowa z długimi wąsami, dwumetrowe prawie, walcowate ich ciała zakończone były dwiema przednimi płetwami i jedną tylną. Lśniąca, ciemnoszara sierść o krótkim, dość sztywnym włosie w niczym nie przypominała puszystego, czarnego futra, jakie chętnie noszą kobiety u nas.
nazwa zwierzęcia: ___________________________
11. Powtórzenie tabliczki mnożenia. Układanie puzzli .
12. Wywieszanie ułożonych sylwetek zwierząt na wystawce.
13. Rozwiązywanie testu dotyczącego Grenlandii. Załącznik 1
14. Malowanie flagi lub dowolnego symbolu związanego z Grenlandią
15. Podsumowanie zajęć i samoocena uczniów.
- Zajęcia nasze dobiegają końca. Czas na podsumowanie.
- Co się wam na dzisiejszych zajęciach szczególnie podobało?
- Co było trudnego?
- O czym chcecie w związku z tą lekturą jeszcze porozmawiać?
Załącznik 1
Zaznacz kolorem niebieskim prawidłową odpowiedź.
1.Godło Grenlandii przedstawia:
renifera
|
fokę
|
niedźwiedzia
|
2. Stolicą Grenlandii jest:
3. Flaga jest koloru:
.
niebiesko- białego
|
czerwono - białego
|
żółto - białego
|
4. Co Anaruk upolował samodzielnie?
5. W jakiej postaci Eskimosi jedzą mięso?
6. Jacy są Eskimosi?
Skromni, gościnni
|
weseli, kłótliwi
|
tchórzliwi
|
7. Jakie narzędzia używają na polowaniu?
strzelby
|
wędki
|
harpuny, dzidy, łuki
|
8. Z czego Eskimosi robią namioty?
ze skór niedźwiedzia
|
z płótna
|
ze skór fok i renów
|